subwencja finansowa w ramach programu rządowego "Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich firm" udzielona przez PFR SA.

Druk wielkoformatowy a projekty graficzne

Druk wielkoformatowy jest najczęściej przeznaczony na na duże powierzchnie reklamowe – mogą być to billboardy, banery, szyldy  oraz innego typu reklamy, posiadające większy format. Tego typu druki najczęściej wykorzystywane są w celu rozpowszechnienia informacji o danej marce, produkcie lub usłudze. Z druku wielkoformatowego korzystają zatem firmy, które pragną rozpowszechnić swoją markę i zostać zauważonym. Duży format druku wymaga jednak nie tylko specjalistycznego sprzętu i materiałów do realizacji, zarówno ważnym elementem jest przygotowanie projektu graficznego, który będzie uwzględniał także rozmiar druku oraz docelowe miejsce rozmieszczenia reklamy.

Czym jest druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy to przede wszystkim nowoczesna technologia, która zwana jest także drukiem UV lub solwentowym. Tego typu druk stosuje się głównie na materiale banerowym, folii czy papierze. Uważany jest za nowoczesną metodę, ponieważ wykorzystuje technologię drukowania cyfrowego. Stosowany jest, aby zagospodarować przestrzeń, jak np. plakaty, tablice, banery, kasetony, szyldy, samochody, plandek, stojaki, roll-upy.

Druk wielkoformatowy może być stosowany do reklam, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Tego typu przekaz posiada różne techniki, jednak, aby wybrać tę najlepszą, musisz wcześniej wiedzieć, jakie przeznaczenie będzie miała Twoja reklama i gdzie dokładnie będzie się znajdować. Niektóre techniki są przeznaczone tylko do elementów, jak plakaty bądź naklejki, a niektóre do tych, pełniących funkcje billboardu lub banneru.

Do technik druku wielkoformatowego należy: mild solvent, hard solvent, druk w technice UV, czyli inaczej są to druki solwentowe, ekosolwentowe, barwnikowe, termosublimacyjne, UV.

Druk nazywany wielkoformatowym jest wówczas, gdy jego rozmiar uznawany jest za taki, który nie jest obsługiwany przez komercyjne drukarki, czyli takie, które możesz samodzielnie posiadać i zakupić. Największa drukarka może wydrukować druk do rozmiaru ok. 45 cm, dlatego ten wielkoformatowy rozmiar uważa się od 50 cm szerokości. Powyżej tego wymiaru druk wymaga już specjalistycznych drukarek, które posiadają właśnie duże drukarnie, zajmujące się tego typu wydrukami.

Jak przygotować projekt graficzny do druku wielkoformatowego?

Podczas przygotowania projektu musisz pamiętać o kilku istotnych rzeczach, zanim zlecisz go do druku wielkoformatowego. Jest to ważne, ponieważ pewne parametry zaważają na tym, czy Twój projekt zostanie dobrze wydrukowany.

Jedną z dość ważnych kwestii jest rozdzielczość. Ważne, aby ustalić odpowiednią – musisz zastanowić się wcześniej, z jakiej odległości przechodzień będzie oglądać Twoją reklamę. Im dalej znajduję się Twój projekt, tym rozdzielczość powinna być zdecydowanie wyższa.

Kolejnym ważnym elementem jest materiał, czyli np. siatki mesh, folie OWV, różne inne folie i papiery premium. Aby ustalić, jaki materiał będzie najlepszy dla Twojego projektu, musisz wcześniej zastanowić się, gdzie reklama rozstanie zlokalizowana, jaki typ instalacji zostanie użyty np. baner, billboard czy reklama mobilna.

W przypadku, jeśli nie wiesz, jak właściwie przygotować plik graficzny do druku, możesz zapytać drukarnię – wówczas otrzymasz opis, który będzie zawierać szczegółowe wytyczne odnośnie pliku z projektem. Przygotowanie druku do Internetu i druku wielkoformatowego sporo się różni, w przypadku druku trzeba posiadać pewną wiedzę, by projekt był odpowiednio przygotowany, dzięki czemu jego wydruk będzie prawidłowy, dlatego zalecane jest skorzystanie z oferty drukarni na przygotowanie projektu graficznego. W takim przypadku będziesz miał pewność, że Twój wydruk będzie wyglądać właściwie.

Jak i gdzie stosuje się druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy każdego dnia mijasz na ulicy, ponieważ należą do nich np. bilbordy. Tego typu druk dość często używa się w przypadku reklam, ale swoje zastosowanie może mieć również:

  • w budownictwie (projekty np. sieci kanalizacyjnych lub instalacji elektrycznych),
  • w dekoratorstwie (np. tapety ścienne i fototapety),
  • jako tła w scenografiach filmowych,
  • tła fotograficzne,
  • do druku map miasta, nazw ulic.

Powracając do druku wielkoformatowego używanego do prezentacji reklam produktów, usług lub marek. Najczęściej taki druk występuje na wspomnianych billboardach, ale także banerach, witrynach sklepowych czy samochodach, które pełnią funkcje mobilnej reklamy. Zastosowań tego typu publikacji jest mnóstwo, ale dzięki temu wiele firm ma szansę na lepszą i bardziej widoczną reklamę, która przyczynia się do rozpowszechnienia  i zwiększenia widoczności marki.